ISDN gaat stoppen. Wat nu?

ISDN-telefoonlijn-verdwijnt-wat-is-het-alternatief

? Geschatte leestijd: 4 minuten. 
De ISDN telefoonlijn bestaat al sinds de jaren 90. Deze techniek werd populair vanwege de betrouwbare telefoonverbindingen en goede geluidskwaliteit. Echter door de sterke opkomst van het nieuwe platform VoIP, een volwaardig alternatief voor ISDN, is het onderhoud aan het ISDN netwerk relatief duur geworden. KPN heeft mede daarom besloten om per 1 september 2019 te stoppen met deze vaste telefoonlijnen.

Het verdwijnen van ISDN heeft echter wel consequenties voor de vele Nederlandse bedrijven die nog gebruik maken van ISDN. Waarom stopt KPN met ISDN en welke alternatieven zijn er voor uw bedrijf? Dat leest u verder in deze blog.

Waarom stopt KPN met ISDN?

De laatste jaren zien we dat de tarieven van telefonie onder druk komen te staan. Een goedkoper en veelzijdiger alternatief voor ISDN, te weten VoIP,  is hier mede verantwoordelijk voor. Veel bedrijven en particulieren hebben de overstap naar VoIP al gemaakt. Als gevolg hiervan wordt het ISDN netwerk steeds minder gebruikt waardoor het onderhoud relatief alsmaar duurder wordt. Voor KPN loont het niet om op langer termijn dit netwerk operationeel te blijven houden. Het ISDN netwerk gaat plaats maken voor VoIP telefonie.

Wat is VoIP en wat is de verschil met ISDN?

De overgang van analoog naar ISDN (digitaal) was al spraakmakend. Men kon nu gebruik maken van twee digitale kanalen en hierdoor was het mogelijk om tegelijkertijd te bellen en een fax te versturen of, zoals nu steeds meer gebeurd, bellen en gelijktijdig te internetten. VoIP maakt niet gebruik van een analoge of digitale telefoonlijn maar van de internetlijn die al aanwezig is. VoIP staat voor Voice-over-Internet-Protocol en houdt in dat er gebeld wordt over een computernetwerk zoals het internet. Andere benamingen voor VoIP zijn IP-telefonie of internettelefonie.

Een aantal voordelen van VoIP zijn onder andere een behoorlijke besparing op uw telefoonkosten van gemiddeld 25%, oplopend tot wel 70%. De kwaliteit van het signaal is veel beter en er is minder bekabeling nodig. Het aantal gesprekken die gelijktijdig gevoerd kunnen worden zijn niet beperkt tot één of twee gesprekken zoals in het analoge of digitale netwerk maar kunnen nagenoeg oplopen tot onbeperkt.

Bereidt u voor op de overstap naar VoIP

Hoewel het marktaandeel van ISDN in rap tempo daalt zien we dat het nog altijd 5 – 10% is. Het duurt nog wel even voordat KPN definitief de stekker uit ISDN trekt. Waarom zou u dan nú al overstappen naar VoIP als alles nog prima werkt? De meeste bedrijven zijn afwachtend en ondernemen pas actie tot het allerlaatste moment of erger, als het al te laat is. Nu bekend is gemaakt dat ISDN gaat verdwijnen is het slim om nu al te gaan kijken naar een alternatief in de vorm van VoIP. Onderstaande items zijn bedoeld om mee te nemen in uw overweging.

1. Systemen compatibel?

Met ISDN werken uw toestellen goed maar zijn deze ook met VoIP compatibel? Op het moment dat u overgaat op VoIP wilt u voorkomen dat u onbereikbaar bent voor uw klanten en prospects. U zult dus vroegtijdig moeten testen of alle toestellen ook werken met VoIP. Zo weet u zeker dat bij de overstap u niet voor verrassingen komt te staan.

2. Kostenplaatje

VoIP is goedkoper dan ISDN. Met deze overstap gaat u daarom vrijwel direct geld besparen. Bij het vergelijken van de diverse providers is het verstandig om goed in kaart te brengen wat de eenmalige kosten zijn en wat u straks maandelijks gaat betalen.

3. Veel extra functionaliteit én nummerbehoud

Met VoIP krijgt u een legio aan functionaliteiten aangeboden. Ons advies is om van te voren een plan te maken met welke functionaliteiten wenselijk zijn en welke niet. Is bij de overstap naar VoIP misschien de wachtrijmelder nog niet noodzakelijk maar als gevolg van de sterke groei van uw bedrijf en een intensiever belverkeer kan juist de wachtrijmelder uitkomst bieden. Andere functionaliteiten zijn bijvoorbeeld doorschakelingen, menu’s, voicemail, gespreksopname en de wachtrijmelder met plaatsmelding en muziek.

Ander voordeel is dat u geen nieuw telefoonnummer hoeft aan te vragen, u behoudt uw huidige nummer.

4. Vraag op tijd offertes aan

U hebt nu de mogelijkheid om rustig rond te kijken welke VoIP providers er zijn en welke het beste bij uw organisatie past. Het is nog niet einde ISDN dus u heeft nu ruim de tijd om advies in te winnen. Zo weet u precies wat er nodig is voor een overstap en kunt zich hierop voorbereiden.

Nog niet overgestapt op VoIP?

VoIP is een volwaardig alternatief voor de ISDN verbinding op uw kantoor. Het is veelzijdiger, goedkoper en zeer stabiel. Bent u op zoek naar een partner met een persoonlijke benadering en uitstekende klantenservice die alles op het gebied van VoIP telefonie kan regelen?

For All IT helpt u graag en vakkundig met de overstap naar VoIP. Wilt u meer informatie? Neem contact op door ons contactformulier in te vullen of bel ons direct op telefoonnummer 088 – 751 02 02.